Kost och livsmedel

Förskolans måltider serverar vi på följande tider

frukost                 7:00-7:30

frukt                     9:15

lunch                   11:15

mellanmål           14:00-15:00

frukt                     16:30

Gemensam frukost serveras på vår öppningsavdelning. Den är av varierande slag, allt för att barnen ska få en bra start på dagen.

Lunch serveras på respektive avdelning. Vi lägger stor vikt vid att skapa en bra matkultur så att måltiden blir en lugn och trevlig stund på dagen.

Maten tillagas på förskolan, delvis av närodlade och ekologiska råvaror, och serveras tillsammans med ett varierande utbud av baljväxter och grönsaker/rotsaker.

Specialkost erbjuds till de barn och vuxna som så behöver.

Under den varma årstiden blir det tillfällen då vi väljer att tillaga och äta vår lunch ute i naturen eller gemensamt vid förskolans grill.

Vår kock delger oss matsedeln månadsvis och ofta bjuds vi på någon ny och spännande rätt som vi inte har smakat tidigare.

Ett lättare mellanmål serveras på eftermiddagen, om vädret tillåter så äter vi det gärna utomhus.

Vårt mål är att erbjuda en anpassad och näringsriktig kost, ett rikligt och varierande utbud av frukt och grönsaker under dagen samt att erbjuda mjölkprodukter vid varje måltid. Vi utökar succesivt mängden av ekologiska och närodlade livsmedel.